A fejlesztő foglalkozások előtti felmérésekkel kapcsolatosan gyakran felmerülnek a szülőkben kérdések, esetleg bizonytalanság vagy félelem,- ezért ebben a bejegyzésben gyakorló gyógypedagógusként ezt a témakört járom kicsit körbe – eloszlatva néhány tévhitet.
A legfontosabb a felmérések kapcsán: a vizsgálatot végző szakember teljes körű titoktartási kötelezettséggel tartozik a tudomására jutott információk tekintetében. Ez azt jelenti, hogy a tudomására jutott, minden, a gyermekkel kapcsolatos információt köteles bizalmasan kezelni, azt csak a gyermek fejlesztésében közreműködő másik szakember(ek)kel oszthatja meg, a szülő tudtával és beleegyezésével. A Kinderzentrumban is ezen elv szerint járunk el.
És akkor lássuk, mire szolgál a fejlesztő foglalkozások előtti felmérés és vizsgálat, mik a lépései és miért fontos.
A felmérés célja:
A gyermek képességeinek – erősségeinek és gyengeségeinek – feltérképezése. Igen, az erősségek feltárása is fontos, hiszen ezekre építve tudunk megfelelő fejlesztési tervet készíteni és hatékony fejlesztő munkát végezni.
Miért fontos a felmérés?
Elsősorban ez által tudjuk meghatározni a fejlesztendő területeket, a fejlesztés várható időtartamát, szükséges gyakoriságát, a foglalkozások módját (egyéni vagy kiscsoportos).
Tisztázni tudjuk, szükséges-e további, esetleg más jellegű vizsgálat elvégzése, és/vagy más szakember bevonása (pl. szemész, fül-orr-gégész, audiológus, neurológus, logopédus ,…) is.
Fontos továbbá, hogy legyen egy kiindulási alapunk, hiszen ehhez viszonyítva tudjuk lemérni a terápia végén a fejlesztés hatékonyságát, eredményességét.
A felmérés menete:
A felmérés elvégzését megelőzi egy beszélgetés a szülővel, amikor is elkészítjük az anamnézist, amelyben rákérdezünk a szülés előtti, közbeni, és utáni történésekre, esetleges problémákra, betegségekre, a gyermek fejlődésére. Tisztázzuk, milyen problémával fordult hozzánk a szülő, mit szeretne, ő mit tapasztal, milyen problémát vett észre.
Ezt követi maga a felmérés. Ez lehet komplex – pl. iskolakészültségi vizsgálat: mozgás, beszéd(értés), egyéb részképességek -, de irányulhat egyes részképességekre, területekre.
Ezek alapján készítjük el a szakvélemény-t, melyet minden esetben szülői konzultáció során megbeszélünk a szülővel. Ez az alapja a fejlesztési javaslatnak.